El primer Ple de Junta Central Fallera de l’any 2026 s’ha iniciat amb l’aprovació de l’acta del Ple ordinari del 2 de desembre de 2025 i del Ple extraordinari del 2 de gener de 2026. Amb tot açò, el president de JCF, Santiago Ballester, ha agafat la paraula per a donar a conéixer el seu informe de presidència.
Ballester ha informat que la pròxima Assemblea de presidents i presidentes de falla serà el pròxim dia 20 de gener al Palau de la Musica. En eixe mateix escenari tindrà lloc el dia 30 de gener a les 22 hores l’Exaltació de la Fallera Major de València, Carmen Prades Gil, i la seua Cort d’Honor. Un dia després, el 31 de gener a les 17:30 hores, serà la de la Fallera Major Infantil de València, Marta Mercader Roig, i la seua Cort d’Honor. Ballester ha informat també al Ple dels mantenidors, un honor que enguany recau en el comunicador Boro Peiró Real per a la FMV i en la FMIV 1975 Cuchita Lluch García per a la FMIV.
A més, Ballester ha comentat que el Secretari General informarà en breu de les dates per a la retirada de les entrades. Enguany es disposarà de menys localitats que altres anys a causa de la necessitat d’anul·lar unes files per al muntatge de la il·luminació i, a més, hi haurà menys presidents en la zona posterior que en anys anteriors.
Pel que fa a altres dates importants, Ballester ha recordat que este dijous, 15 de gener a les 19 hores, tindrà lloc en el Palau de l’Exposició la Gala de la indumentària mentre que el divendres 16 de gener a les 20 hores es realitzarà la Gala de la Pirotècnia a Novotel on es donarà a conéixer el calendari pirotècnic per a les Falles 2026.
Ja en el mes de febrer, els dies 2 i 3, de 10 a 14 hores i de 16 a 21 hores en el museu de la Ciutat de les Ciències es realitzarà la recepció dels ninots per a l’Exposició que s’inaugurarà el divendres 6 de febrer a les 19 hores. Recordar també les mides dels ninots enguany que seran per als infantils de 0,50 (ample) x 0,50 (llarg) x 0,75 (alt) en metres. Per als majors, les mides seran de 1 metre (ample) x 1 metre (llarg) x 2,5 (alt) metres. Ballester ha posat l’accent en mirar bé les mides perquè no vol que cap comissió s’emporte el disgust de no ajustar-se a les mides aprovades per l’Assemblea.
A més, Ballester ha recordat que el passat 10 d’abril, en l’inici de l’exercici faller, es va enviar des de Secretaria a totes les comissions falleres una notificació per a la cessió de dades a tercers, una autorització necessària per a poder cedir a la premsa tant les dades del president o presidenta, com de les seues falleres majors, president infantil i també, la imatge de la falla que plantaran. Hui falten més d’un centenar de comissions per enviar el document que anava adjunt a eixa notificació i cal donar conéixer que sense eixa autorització no es poden passar les seues dades per a publicacions com ara els Extres de Falles.
El següent punt de l’ordre del dia ha sigut l’aprovació de les recompenses a títol pòstum. El Secretari General, Nicolás Garcés, ha donat la paraula per a llegir els noms de totes les persones que han sol·licitat eixa recompensa a la secretària de la delegació de Recompenses, Amparo Balaguer.
A fi d’emplenar l’article 70, punt 6 del Reglament Faller i presentar en Assemblea General de presidents i presidentes per a la seua aprovació, es sol·licita Bunyol d’Argent per a Carmen Pleite Broseta de la falla 22, Exposició-Misser Mascó i a David López Fernández de la falla 209, Sant Antoni.
Sol·liciten el Bunyol d’Or per a Patricia Ibáñez Vila de la falla 96, Quart Extramurs-Velázquez, per a Juan Vicente Bazán Catalá de la falla 194, Visitació-Oriola i per a Josep Peris Serra de la falla 318, Avinguda Tarongers-Universitat Politècnica-Camí de Vera.
Pel que fa a la concessió del Bunyol d’Or amb Fulles de Llorer, s’han demanat per a Nerea Reyes Cuenca de la falla 81, Goya-Brasil, per a Consuelo Carañana Barberà de la falla 101, Carrera Malilla-Enginyer Joaquim Benlloch, per a Raúl Marín Sánchez de la falla 114, Carrera Sant Lluís-Avda. Dr. Waksman, per a Maru Puertes Blat de la falla 209, Sant Antoni i per a María José Collado Planells de la falla 240, Mestre Bellver-Marià Rivera.
Han demanat el Bunyol d’Or i Brillants amb Fulles de Llorer per a José Velasco Cuñat de la falla 61, Marqués de Montortal-Josep Esteve, per a Basilio Peris Rodríguez de la falla 95, Camí de Barcelona-Travessera de Montcada, per a Andrés Jiménez García de la falla 101, Carrera Malilla-Enginyer Joaquim Benlloch, per a María Mercedes Serrano Martínez de la falla 106, Primado Reig – Sant Vicent de Paul, per a Concha Sabater López de la falla 127, Doctor Sanchis Bergón-Túria, per a María José Tamarit Siurana de la falla 132, Gloria-Felicitat-Tremolar, per a Josep Montañana Soriano de la falla 178, Illes Canàries-Trafalgar, per a José Sánchez Casavalls de la falla 183, Illes Canàries-Dama d’Elx, per a Luis Monreal Roca i Raúl Pérez Tudela Vivó de la falla 215, Baró de Patraix-Conca, per a Constantino Ramón Valero Torralba de la falla 218, Ausiàs March-Na Rovella, per a Francisco Sanchis Tolsada de la falla 227, Gayano Lluch, per a Vicente Navarro Pilán de la falla 258, Calvo Acacio, per a Manuel Gallego Plaza de la falla 264, Lepant-Dont Joan d’Aústria, per a José Luis Llácer Navarro de la falla 267, Marià Benlliure-Sèquia de Tormos, per a Teresa Sanahuja Almenar de la falla 312, Sèneca-Poeta Mas i Ros, per a María Ramírez Martínez de la falla 316, Arxiduc Carles-Músic Gomis i per a José Miguel Bielsa Calpe i Luis Agustín Cerezo de la falla 377, Avinguda de França-Alfred Toran i Olmos ‘El Parotet’.
Pel que fa a les recompenses de Juntes Locals i pobles s’ha sol·licitat Bunyol d´Argent per a Sara Carpio García de la falla A.C Joventut i també es sol·licita el Bunyol d’Or i Brillants amb Fulles de Llorer per a Juan Carlos Velilla Pérez de la A.C. falla Joventut, per a Pilar Sánchez Ramírez de la falla Plaça de la Regió , per a María Dolores García Franco de la falla Ausiàs March-Verge Rosari “L´Amistat”, per a Juan Miguel Martínez Solaz de la falla Fuente Del Jarro – Cid Campeador i per a Consuelo López López de la falla Comte Montornés -Domingo Beleguer “Gran Teatre”.
En el informe per delegacions, la delegació de Protocol, Agenda i RRPP ha recordat també la data de la Gala de la indumentària del pròxim dijous.
Pel que fa a la delegació de Festejos, s’ha informat del final del Concurs de Playbacks en les seues tres categories. La final de categoria individual es va realitzar el dimecres 4 de desembre i van resulta guanyadora la comissió Costa i Borrás – Agustina d’Aragó que també va tindre mencions especials en millor decorat, millor coreografia, millor vestuari i millor intèrpret femenina per a Esther Larroza Gaitán mentre que el millor intèrpret masculí va ser per a Francisco Salmerón Rodríguez de la falla Illes Canàries-Trafalgar. La final de la categoria de Grup B es va realitzar el dimecres 10 de desembre i va resultar guanyadora la comissió Regne de València-Císcar amb mencions especials en millor coreografia i millor intèrpret masculí per a Alejandro Vargas Resta. Completaren la llista de premis la falla Císcar-Borriana al millor decorat, la falla Indústria- Sants Just i Pastor al millor vestuari i la menció especial a millor intèrpret femenina per a Claudia María Gorris Mateo de la falla Blocs Platja. Pel que fa a la final de Grup A, es va realitzar el dimecres 11 de desembre amb la victòria de la comissió Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana amb mencions especials per al millor decorat, millor coreografia i millor intèrpret masculí per a Álvaro Gil Cervera. Completaren la llista de premiats la falla Illes Canàries Trafalgar amb el millor vestuari i la menció especial a la millor intèrpret femenina per a Nuria Gómez Parra de Fra J Rodríguez-Pintor Cortina. Des de Junta Central Fallera s’ha volgut donar l’enhorabona a les comissions premiades i a totes les que han participat durant esta edició.
A més, el campionat de futbolí es jugarà este dissabte, 17 de gener, en el casal de la Falla Costa i Borrás Agustina d’Aragó. S’han inscrit 52 parelles en la categoria de majors i 7 parelles en categoria juvenil i es convidarà a tots els jugadors al dinar. El campionat s’iniciarà a les 10 hores i es comptarà amb la presència de la Fallera Major de València, Carmen Prades Gil, i la seua Cort d’Honor per al lliurament de premis que es realitzarà en acabar el campionat.
Pel que fa a la Macrodespertà, s’ha obert el termini per a inscriure’s per secretària virtual des del dia 7 de gener fins al 23 de gener. Es poden inscriure per falla 4 persones, més un suplent. Recordar que cal tindre el CRE o RGCRE i ser major d’edat en el moment d’apuntar-se. Més endavant ja s’informarà de les dates per a retirar les credencials així com les normes i procediments per al dia de la Macrodespertá.
D’altra banda, el lliurament dels ninots de l’Exposició s’entregaran els dies 2 i 3 de febrer en l’emplaçament habitual de la Ciutat de les Arts i les Ciències amb l’horari ja anunciat pel president de JCF. Recordar que per a baixar el camió és necessari emplenar el paper de l’autorització i també que les falles que necessiten punt de llum han de sol·licitar-ho al mail de festejos@fallas.com fins al 26 de gener.
Pel que fa al Concurs de Maquetes i Maquetes d’Escenes de falles, s’ha enviat per correu les bases per a inscriure’s en el concurs. La inscripció es realitzarà a través de la secretària virtual del 23 de desembre de 2025 i fins al 23 de gener de 2026. Quedarà totalment inscrita quan arribe contestació per correu electrònic de la correcta inscripció per part de la delegació de Festejos. Les maquetes de falla i maquetes d’escenes de falla, hauran de ser entregades el 4 de febrer en horari de 10 a 14 hores en la mateixa Exposició del Ninot.
Sobre el Concurs de Carrers Il·luminats, una vegada publicades les bases del en el B.O.P., s’ha obert el termini d’inscripció des del 7 de gener fins a l’1 de febrer. Les inscripcions s’han de realitzar a través del correu festejos@fallas.com, amb un escrit dirigit a esta, amb les dades de la falla, un pla de muntatge i acompanyat del pressupost a fi d’inscriure a la comissió en la categoria que li corresponga. Quedarà definitivament inscrita quan arribe la contestació per correu electrònic de la inscripció correcta per part de la delegació de festejos i el 23 de febrer serà la reunió per a sortejar l’inici de visita del jurat. A més, les bases de la Cavalcada del Ninot ja estan publicades en el B.O.P i s’ha obert el termini d’inscripció des del dia 7 de gener de 2026 fins al 31 de gener de 2026. La inscripció es realitzarà mitjançant correu electrònic a festejos@fallas.com. El dia 2 de febrer serà la data límit per a aportar fotocòpia de la fiança i per a presentar el projecte, mentre que el dia 9 de febrer serà la reunió per a sortejar l’ordre d’eixida.
La delegació d’Infantils ha pres la paraula per a informar del Concurs de Maquetes que es va fer públic el passat 26 de desembre. Totes les comissions participants, un total de 31, van ser guardonades i el lliurament de premis tindrà lloc durant la Gala Infantil, prevista per al pròxim 13 de febrer. Pel que fa a la VII Marató de Futbolí Infantil, se celebrarà en la comissió Costa i Borràs – Agustina d’Aragó este diumenge 18 de gener de 2026. Tots els participants estan convidats a disfrutar tant de l’esmorzar com del dinar de germanor. Els premis corresponents s’entregaran també a la Gala Infantil.
D’altra banda, s’ha obert el termini d’inscripció per a la XIII Macrodespertà Infantil, que estarà disponible fins al 30 de gener. Les inscripcions hauran d’enviar-se al correu infantiles@fallas.com, adjuntant l’autorització firmada pels tutors legals per a l’ús de petards. Este document està disponible en Secretaria Virtual. Les acreditacions s’entregaran en el saló multiusos els dies 17 i 18 de febrer, en horari de 17.30 a 20 hores. La Macrodespertà tindrà lloc el 22 de febrer a les 7 hores i les bosses de petards podran arreplegar-se entre les 6.00 i les 6.45. Una vegada superat este horari, no s’entregaran més.
A més, l’Intercanvi de Fotografies Infantils es realitzarà els dies 7 i 14 de febrer, en horari de matí. Les fotografies hauran de tindre una grandària de 13×18 cm, sense paspartú ni sobres. En la part posterior haurà d’indicar-se el nom, la falla i el sector.
Pel que fa a l’Exposició del Ninot, els dies 2 i 3 de febrer es recepcionaran els ninots infantils en el Museu de les Ciències Príncep Felip, en horari de 10 a 14 hores i de 16 a 21 hores. El termini màxim per a comunicar els punts de llum serà el 26 de gener, mitjançant correu electrònic dirigit a infantiles@fallas.com. Els ninots hauran d’ajustar-se a les mides que ja ha indicat amb antelació el president de JCF.
La delegació d’Arxiu i Biblioteca ha comentat que es va cancel·lar el concurs infantil Sabudets Fallers per escassa inscripció però també que ahir va finalitzar el termini d’inscripció per al concurs Sabuts Fallers i s’han inscrit 33 equips, sent un rècord fins a la data. Els Sabuts Fallers se celebraran el pròxim dijous 22 de gener a les 22 hores en el Saló Sapadors, al carrer Vicent Lleó, 36.
La delegació d’Esports ha recordat que el passat mes de desembre va finalitzar el campionat E-Sport en ExpoJove i que també es van lliurar els premis a l’animació en la Marató i la Mitja Marató València Trinidad Alfonso per part de les FFMMV i les seues Corts d’Honor. D’altra banda, en l’actualitat s’estan jugant els campionats de Tenis i Pàdel. En tenis, la final serà este diumenge 18 de gener a les instal·lacions de la Federació Valenciana de Tenis al Poliesportiu del Doctor Lluch mentre que el pàdel es disputarà la final el dissabte 24 de gener a Sportcity a Massanassa, on també es farà la Gala i lliurament de guardons.
Pel que fa a la Pilot Valenciana, la final serà el dia 1 de febrer al Triquet de Pelayo i en futbol sala i futbol 7 la final es disputarà el 7 de febrer a Paterna. A més, s’ha recordat que la Gala de l’Esport infantil serà el diumenge el 15 de febrer mentre que la Gala de l’Esport serà el dilluns 16 de febrer, ambdues a les Reials Drassanes.
La delegació de Pirotècnia ha comentat que el passat dissabte es va celebrar el curs RGCRE, que ja ha finalitzat. En relació amb el calendari pirotècnic de les falles, en breu les comissions rebran un mail que inclourà un enllaç a un formulari que hauran de completar si volen aparéixer en eixe calendari. La fitxa és molt senzilla i inclou el nom i número de cens de la falla, la persona responsable, l’esdeveniment pirotècnic, l’empresa encarregada i la ubicació del tret. Cada espectacle requereix una fitxa independent. Tota la informació arribarà directament a la delegació de Pirotècnia, evitant pèrdues de dades o errors en introduir-la de manera manual. La data límit improrrogables per a entregar-ho és el 30 de gener. A més, la delegació també ha informat que este divendres serà la Gala de la Pirotècnia, que se celebrarà a Novotel, i on es revelarà el calendari pirotècnic 2026.
La delegació de Cultura ha recordat que el passat cap de setmana es va celebrar el concurs de Declamació en el Complex Esportiu La Petxina. Es van inscriure un total de 70 infantils, 6 juvenils i 22 sèniors, contant amb la presència de les FFMMV i les seues corts d’Honor en les seues diferents categories. A més, el passat diumenge es van presentar els pasdobles dedicats a les nostres FFMMV en el Palau de la Música sent l’autor del pasdoble Marta Mercader el compositor Miguel Molina Ruiz i sent l’autor del pasdoble Carmen Prades el compositor Carlos Vallés Donate.
A més, continua el concurs de Teatre en la categoria primera a La Rambleta i amb el festival de Balls al Carrer cada diumenge en les diferents places assignades.
Pel que fa a les Gala de la Cultura infantil tindrà lloc el dia 11 de febrer, mentre que la Gala del Teatre major serà el 12 de febrer, les dos en el Teatre Principal. Abans, el dia 5 de febrer seran les nominacions a les Reials Drassanes i la Gala de la Cultura major serà el dia 19 de febrer també a les Reials Drassanes.
Per últim, en el torn de precs i preguntes, el delegat Àngel Santamaría ha elevat una queixa d’una de les comissions del seu sector, Vicente Sancho Tello-Xile al voltant d’una sanció per falta de neteja en els dies de Falles. A més, també ha comentat que els delegats de sector estan per a poder ajudar i resoldre amb rapidesa el tema de la falta d’autorització de la cessió de drets a tercers.
Fotografies: Fotofilmax (JCF)


