El tret de la mascletà del 9 de març ha sigut a càrrec de Pirotècnia Turís, l’empresa d’esta població, fundada en 1984 per Vicente Cervera i Gaspar Guaita, que en l’actualitat està dirigida pels fills dels dos, Gaspar i Vicente. A més, tenim el privilegi de disfrutar d’ells en la Plaça de l’Ajuntament des de 2016, convertint-se en una de les clàssiques de cada cicle faller.
‘El poder de la plaça’ ha sigut el nom d’esta mascletá de 126Kg de material explosiu que ha començat amb traca valenciana i dos principis aeris tradicionals, i un digital, amb trons d’avís, serpentines i roncadors.
La part central de la mascletà l’han conformada cinc retencions terrestres amb trons de diversos calibres i acompanyament aeri, augmentant el ritme i la intensitat, fins a donar pas al terratrémol, de quatre fases terrestres i bombardeig aeri de trons d’avís, que ha finalitzat amb el tret digital de volcans per tot el perímetre de la Plaça i, finalment, un colp hermètic.
Els moments previs a la mascletá han estat amenitzats per Unió Musical Santa Cecília de Castellar-l’Oliveral, que han acompanyat a les Falleres Majors i les Corts d’Honor en la tradicional “volteta” per la Plaça de l’Ajuntament, alegrant amb els seus pasdobles als assistents.
Al Balcó de l’Ajuntament, les Falleres Majors de València, Carmen Prades i Marta Mercader, han viscut amb molta emoció esta mascletá. Al costat d’elles, les seues Corts d’Honor, així com l’alcaldessa de la nostra ciutat, María José Catalá, i Santi Ballester, regidor de Falles i president de Junta Central Fallera.
A més, el “Balcó” de hui també ha comptat amb diversos convidats com la presidenta de les Corts Valencianes, Maria de Los Llanos Massó; la Consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, el Conseller d’Agricultura, Miguel Barrachina; el Ministre Delegat d’Indústria de França, Sébastien Martin; la Ambaixadora de França en Espanya, Kareen Rispal, el Secretari d’Estat d’Indústria, Jordi García Brustenga, el Comissionat especial per a la Reindustrialització, Jaime Peris Pascual, el Delegat de Defensa, Ángel José Adam.
A més, Jordi Sabaté, activista pels drets de les persones amb ELA: el president del Col·legi de l’Art Major de la Seda, Alberto Catalá; el president de la Fundació del Col·legi de l’Art Major de la Seda, Vicente Genovés; el Levante UE femení; el atleta Joan Querol; el productor de cinema Fernando Bobaira; la Directora de l’IVAM, Blanca de la Torre; i representants del Servici de cremats de la FE.
També els representants de les falles Plaça del Doctor Collado, Portal de Valldigna-Salines, Dr. Oloriz-Arzquebisbe Fabian i Fuero, Linterna-Na Robella-Avda. de l’Oest, i Borrull-Túria; així com les Juntes Locals de Meliana, Museros, Nàquera, Paiporta, Paterna i Picanya.
La pròxima cita amb la pólvora en la Plaça de l’Ajuntament serà demà, 10 de març, a les 14h, amb ‘El arte del sonido impuro’, la mascletá que dispararà Pirotècnia Crespo.
Fotografies: Fotofilmax (JCF)


