Cada últim diumenge de juliol, el Passeig de l’Albereda de València s’ompli de festa, color i tradició amb la celebració de la centenària Batalla de Flors i, enguany, l’Ajuntament de València convoca el concurs d’idees per a l’elecció de les carrosses de la Batalla de Flors 2026 amb una gran novetat. En esta edició, s’ha decidit augmentar els imports per a les carrosses, que es concreta en un increment del 13% per a les carrosses de la secció Especial A, i del 10% per a la secció Especial B, “la qual cosa suposa donar resposta a la sol·licitud que havia realitzat en este sentit el Gremi d’Artistes Fallers”, ha explicat el regidor de Falles, Santiago Ballester.
La Junta Central Fallera va aprovar, per primera vegada, les bases reguladores del concurs que estableixen les condicions de presentació i designació de les millors propostes, una convocatòria, que comptarà amb un comité de selecció per a triar les millors idees en funció de “la seua adequació, qualitat i valors culturals i mediambientals per a representar les 30 carrosses que la delegació de Falles exhibirà a la Batalla de Flors de la Gran Fira de València”.
La Batalla de Flors va ser introduïda l’any 1891 per iniciativa de Pasqual Frígola, Baró de Corts de Pallars i president de l’associació Lo Rat Penat des de 1887. La Batalla de Flors va ser la primera de les seues característiques celebrada a Espanya, i va sorgir a imitació d’uns combats lúdics similars que se celebraven amb gran èxit a Niça, a la Costa Blava, durant les seues festes de Carnestoltes, una celebració que després també es va exportar a altres ciutats europees i espanyoles.
Tal com s’assenyala en les bases del concurs, ràpidament, la premsa va suggerir que la Batalla de Flors era la festa per antonomàsia de la Gran Fira i va pronosticar que ben prompte passaria a atraure gran nombre de curiosos i forasters, com de fet així va succeir. Actualment, 135 anys després, la regidoria de Falles s’encarrega de la convocatòria i, en esta edició, la realització del concurs d’idees estarà organitzat per Junta Central Fallera, ja que quasi la totalitat de les participants són les falles.
Requisits de participació
Podrà participar en el concurs qualsevol artista que haja realitzat carrosses en exercicis anteriors, així com autors d’arts plàstiques o constructives amb una experiència acreditada en el disseny o la construcció de carrosses, o persones amb la deguda acreditació professional, és a dir, que tinguen la titulació del cicle superior d’artista faller i construcció d’escenografies o la qualificació professional corresponent.
Les sol·licituds hauran d’anar acompanyades d’un escrit del o l’artista que indique a quina categoria o categories presenta el seu projecte o projectes; un esbós o fotografia del projecte o projectes; dades tècniques de la idea dissenyada; i la quantitat d’ ocupants que es preveu per a cada carrossa o carrosses. Pel que fa al termini de presentació de sol·licituds, serà de deu dies hàbils a comptar des del dia de la publicació de les bases en el tauler d’edictes de l’Ajuntament de València. Tota la documentació es presentarà dins del termini estipulat a les dependències de Junta Central Fallera.
Comité de selecció
El comité de selecció, òrgan responsable de valorar i classificar les idees de disseny presentades estarà presidit pel regidor titular de la delegació de Falles i president de Junta Central Fallera, amb veu i vot; i comptarà amb la participació i vot, com a vocals, de tres representants, degudament qualificats, del món artístic i creatiu, entre els quals a més es procurarà que hi haja paritat de gèneres.
Les idees de disseny de les carrosses presentades seran avaluades pel comitè de selecció segons els criteris d’originalitat i creativitat de la proposta (el 40% de la puntuació), el disseny d’acord amb l’esdeveniment (un altre 40%), i la qualitat del disseny en este tipus d’esdeveniments o manifestacions festives (20%). Un vegada conclòs el procés de selecció, la resolució del comitè es notificarà als autors i autores de les idees seleccionades.
Dades tècniques de les carrosses de la Batalla de Flors 2026
Hi haurà 4 carrosses de Secció Especial A amb les següents mides: de llarg 6 metres en endavant x 2,20m d’amplària i 4,5m d’ alçada mínima i 6,5m de màxima. L’alçada màxima per al trasllat des dels tallers serà de 4 metres d’alçada, Per esta raó, les rematades s’ hauran de col·locar a la mateixa Albereda abans de l’ inici de la Batalla de Flors. La proposta haurà de ser original i inèdita en la composició, tota coberta de flor natural, amb pis de gespa, molsa, ginesta i flor. Les dimensions de la composició, quantitat de tripulants i pes màxim a suportar serà indicat per l’ artista. El preu serà de 15.000 € (IVA i tractor transport inclòs).
Hi haurà 6 carrosses de Secció Especial B. Les seues mides seran de 6 m en endavant x 2,20 m d’amplària i 4,5 m d’alçada mínima. L’alçada màxima per al trasllat des dels tallers serà de 4 metres d’alçada. Per esta raó, les rematades s’ hauran de col·locar a la mateixa Albereda abans de l’ inici de la Batalla de Flors. La proposta haurà de ser original i inèdita en la composició, tota coberta de flor natural, amb pis de gespa, molsa, ginesta i flor. Les dimensions de la composició, quantitat de tripulants i pes màxim a suportar serà indicat per l’ artista. El preu serà de 7.500 € (IVA i tractor transport inclòs).
Hi haurà 10 carrosses de Secció Ordinària A. Les seues mides seran de 6 metres de llarg en endavant x 2 m d’amplària i 4,5 m d’alçada mínima. Ací hi ha plena llibertat d’execució de l’artista pel que fa als materials, adornada amb uns tocs o centres de flor natural, cuidant el bon acabat dels adorns i pintura. Les dimensions de la composició, quantitat de tripulants i pes màxim a suportar serà indicat per l’ artista. El preu serà de 3.500 € (IVA i tractor transport inclòs).
Hi haurà 10 carrosses de Secció Ordinària B. Les seues mides seran de 5 metres de llarg en endavant x 2 m d’amplària i de 3 a 4 metres m d’alçada mínima. Ací també hi ha plena llibertat d’execució de l’artista pel que fa als materials, adornada amb uns tocs o centres de flor natural, cuidant el bon acabat dels adorns i pintura. Les dimensions de la composició, quantitat de tripulants i pes màxim a suportar serà indicat per l’ artista. El preu serà de 2.500 € (IVA i tractor transport inclòs).
La tradicional Batalla de Flors, que des de fa més de 100 anys posa el fermall d’or a la Gran Fira de València, se celebrarà enguany el diumenge 26 de juliol.


